حسین کماسی

تماس با من

رزومه من

نوشته‌ها
} @media only screen and (max-width: 479px) and (min-width: 320px){

حسین کماسی

تماس با من

رزومه من

نوشته‌ها
}
کارشناس سئو کیست

کارشناس سئو کیست؟ (صاحبین کسب و کار بخوانند)

کارشناس سئو کسیه که شناخت کافی از کسب و کار شما، رقباتون، مخاطبانتون و اهداف کسب و کارتون داره. با توجه به این شناخت، به شما کمک میکنه تا با چیدن یک نقشه راه سئو، کلمات کلیدی که مناسب شما و کسب و کارتون هست رو انتخاب کنید و در نتایج جست و جوی این کلمات در موتورهای جست و جو در رتبه‌های برتر قرار بگیرید.

منفعتی که کارشناس سئو به کسب و کار شما میرسونه

بیاید فضای کسب و کار دیجیتال رو با فضای کسب و کار سنتی معادل سازی کنیم. معادل گوگل در فضای واقعی همون بازاره. وبسایت شما هم معادل مغازه و حجره هست. رتبه کلمات کلیدی هم مثل گذرهای اصلی و فرعی و کوچه پس کوچه‌های بازار می‌مونه.

هرچی رتبه سایت شما در کلمات کلیدیتون در گوگل بهتر باشه، مثل این می‌مونه که توی دنیای واقعی مغازتون توی گذر اصلی باشه و هرچی رتبتون بدتر باشه مثل این می‌مونه که مغازه شما توی کوچه پس کوچه‌های فرعی بازار باشه.

قطعا وقتی مغازه توی گذر اصلی باشه، تعداد خیلی زیادی از آدما از جلوی مغازه شما رد میشن و به اصطلاح بازاری‌ها، پاخور اون مغازه هم بیشتره، در نتیجه فروشش هم بیشتره و ارزش اون ملک هم بالاتره و برعکس اگه توی خیابونای فرعی و خلوت باشه، کسی هم از اونجا رد نمیشه که بخواد مغازه شما و ویترین مغازه شما رو ببینه تا بیاد داخل و خرید کنه.

حالا این وسط متخصص سئو واسه مغازه(وبسایت) شما که تو گذر فرعی(رتبه‌های بالا) بازار(نتایج جست و جو گوگل) قرار گرفته چندتا کار انجام میده:

کارشناس SEO، مغازه شما که همون وبسایتتون هست رو از کوچه‌های فرعی، به گذر اصلی بازار میاره تا آدمای بیشتری از جلو مغازه شما رد بشن(رتبه کلمات شما رو بهبود میده) اما قبلش باید مشخص کنه که باید توی کدوم گذر اصلی قرار بگیرید که بهتر باشه(کیورد ریسرچ). شما اگه طلا میفروشی باید مغازتون هم ببرید توی راسته طلا فروش‌ها، اگه پارچه میفروشید راسته پارچه فروش‌ها و … .

کار دیگه‌ای که می‌کنه اینه که ویترین مغازه شما رو هم خیلی شیک و جذاب می‌چینه تا آدمایی که از جلو مغازه شما رد میشن، توجهشون جلب بشه و بیان داخل مغازه.

همچنین بخوانید: سئو چیست؟

صنف شما توی کدوم راسته از بازاره؟ کیورد ریسرچ چیست؟

همونطور که گفتم، یه کارشناس سئو کار درست قبل از اینکه اقدام به بهبود رتبه کلمات شما بکنه باید مشخص کنه شما باید توی کدوم راسته از بازار باشید. به این کار اصطلاحا کیورد ریسرچ یا تحقیق کلمه کلیدی گفته میشه. اما چطوری؟ اینطوری:

اول از همه شناخت کاملی از کسب و کار شما به دست میاره و با اهداف کسب و کار شما آشنا میشه.

با اطلاعاتی که از مرحله قبل به دست آورده، میفهمه مخاطبان سایت شما چه ویژگی‌هایی دارن و به اصطلاح پرسونای مخاطب شما رو شناسایی میکنه.

در مرحله بعد، با استفاده از ابزارهایی که داره، شناسایی میکنه که مخاطب‌های شما وقتی به خدماتی که شما ارائه میدید نیاز دارن، با چه کلمات و عبارت‌هایی نیاز خودشون رو در گوگل جست و جو میکنن. این کلمات، کلمات باارزشی هستن که نرخ تبدیل (Conversion Rate) بالایی دارن و پتانسیل این رو دارن که به فروش منجر بشن.

بعد از اون رقبای شما رو شناسایی و اون‌ها رو تجزیه و تحلیل می‌کنه تا ببینه چه کلماتی برای اون‌ها مهمه و روشون کار کردن و لیستی از کلمات مهم رقبا رو هم تهیه می‌کنه.

در نهایت به نحوی این دو با هم ترکیب میشن و به لیست ارزشمندی از کلمات کلیدی که مناسب کسب و کار شماست دست پیدا می‌کنید. خیلی مهمه که این لیست به روش درست و اصولی تهیه شده باشه و باید براش وقت و حوصله زیادی صرف کرد، چون سنگ بنا و خشت اول سئو سایت شماست و اگه کلمات اشتباهی انتخاب بشه، کل فرآیند سئو سایت شما هم به بیراهه میره.

خشت اول چون نهد معمار کج، تا ثریا میرود دیوار کج

آیا وظیفه کارشناس سئو افزایش فروش سایته؟

تا اینجا فهمیدیم که متخصص SEO، مغازه شما رو میاره تو گذر اصلی بازار، پاخورشو زیاد می‌کنه و ارزش ملکتون (وبسایت) رو بالا میبره. اما وقتی مشتری وارد مغازه میشه دیگه از اینجا به بعدش با شماست و این هنر شماست که بتونید با مشتری خوب صحبت کنید، جنسی که میخواد رو داشته باشید، قیمت خوب بهش بگید و … و محصول رو بهش بفروشید.

پس جواب این سوال هم آره هست و هم نه. آره از این جهت که پاخور مغازه رو زیاد میکنه و هرچی آدمای بیشتری بیان داخل مغازه، فروش هم بیشتر میشه و هم نه چون این هنر شماست که بتونید جنس رو به مشتری بفروشید.

پس وظیفه کارشناس سئو چیه؟

کارشناس سئو وظایف زیر رو برعهده داره:

  • کیورد ریسرچ و مشخص کردن کلمات کلیدی
  • آنالیز off-page و on-page رقبا
  • تدوین استراتژی سئو
  • بررسی فنی سایت و اطمینان از نبود مشکلات سئو تکنیکال
  • تعامل و همکاری با تیم فنی
  • تدوین استراتژی تولید محتوایی
  • تدوین ساختار محتوا برای تولیدکنندگان محتوا
  • لینکسازی داخلی سایت
  • لینکسازی خارجی و ایجاد کمپین‌های رپورتاژ

آیا تیم سئو من کارش رو درست انجام میده؟

شما به عنوان مدیر کسب و کار باید بر عملکرد تیم سئو خودتون نظارت داشته‌باشید. برای اینکه بدونید آیا تیم سئو کارش رو درست انجام میده و استراتژی‌هاش به قدر کافی موثر هست یا نه باید یه سری سنجه (KPI) برای تیم سئو تعریف کنید و از تیم بخواید که بهتون گزارش بدن.

از رایج‌ترین KPIهای مورد استفاده در فرآیندهای سئو می‌شه به موارد زیر اشاره کرد:

  • میزان ترافیک ورودی سایت از سرچ گوگل
  • رتبه کلمات کلیدی
  • تعداد نمایش‌های صفحات مختلف سایت در نتایج جست و جو
  • متوسط مدت زمانی که کاربران در سایت می‌گذرونن

درباره‌ی حسین کماسی

حسین کماسی هستم، علاقه‌مند به دنیای دیجیتال و به طور خاص سئو. از سال 96 مشغول فعالیت در زمینه سئو هستم و تاحالا مسئولیت سئو سایت‌های زیادی رو بر عهده داشتم. توی وبسایت شخصیم تجربه‌ها و دانشی که در طول این چند سال کسب کردم رو با شما به اشتراک میگذارم.

همچنین ببینید

رندرینگ چیست

رندرینگ چیست؟ شباهت رندرینگ با آشپزی

رندرینگ چیست؟ رندرینگ یکی از مراحلیه که گوگل طی میکنه تا صفحه رو ایندکس کنه. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *