حسین کماسی

تماس با من

رزومه من

نوشته‌ها
} @media only screen and (max-width: 479px) and (min-width: 320px){

حسین کماسی

تماس با من

رزومه من

نوشته‌ها
}
نقشه راه سئو

نقشه راه سئو، از ابتدا تا انتهای پروژه

وقتی یک سایت به دست یک کارشناس سئو سپرده میشه تا اون رو سئو بکنه لازمه یک نقشه راه سئو داشته باشه تا براساس اون، یکسری مراحل رو به صورت قدم به قدم طی بکنه. این‌ها یک سری مراحل کلی هستند که برای همه سایت‌ها فارق از نوع سایت و شرایطی که در اون قرار داره ثابته اما جزئیات این مراحل برای هر پروژه متفاوت خواهد بود.

به مجموعه این مراحلی که برای سئو یک سایت از زمانیکه به دست کارشناس سئو سپرده میشه تا انتهای پروژه، نقشه راه سئو گفته میشه. اما این مراحل شامل چه چیزهایی هست؟

  • بررسی فنی سایت و مشخص شدن مشکلات سئو تکنیکال
  • تحقیق کلمه کلیدی
  • شناسایی و آنالیز رقبا
  • بازطراحی و اصلاح ساختار سایت
  • مشخص کردن مشکلات سئو on page و رفع اون‌ها
  • تدوین استراتژی محتوایی
  • تدوین استراتژی off page
  • انتشار محتوای جدید در سایت
  • لینکسازی داخلی
  • لینکسازی خارجی
  • آپدیت محتوای قدیمی
  • بررسی دوره‌ای سایت از نظر مشکلات فنی

حالا که با هر کدوم از این مراحل به صورت تیتر وار آشنا شدیم، در ادامه مقاله با هر کدوم از این مراحل بیشتر آشنا می‌شیم.

بررسی فنی سایت و مشخص شدن مشکلات سئو تکنیکال

توی نقشه راه سئو، اولین گام بررسی فنی سایته. قبل از انجام هر کاری، باید سایت از نظر وجود مشکلات فنی بررسی بشه، تمام مشکلات فنی مشخص بشن و برای حل این مشکلات به تیم فنی اطلاع داده بشه.

علت اینکه اولین قدم در پروژه سئو، این مرحله هست اینه که اولا اگر سایت مشکلات فنی داشته باشه و کراولرهای گوگل نتونن به درستی سایت رو کراول و ایندکس کنن یا کاربرها تجربه خوشایندی در بازدید از سایت ما نداشته باشن، ما هرچقدر هم که اقدامات دیگه رو روی سایت انجام بدیم بی نتیجه خواهد بود و دوما برخی اوقات با رفع یک یا چند مشکل فنی و بدون انجام کار خاص دیگه‌ای و با صرف کمترین هزینه و وقت، سایت رشد خوبی رو خواهد داشت و رشد سایت در ابتدای پروژه باعث خوشحالی کارفرما و اعتماد بیشتر اون به کارشناس سئو میشه.

تحقیق کلمه کلیدی

کیورد ریسرچ پایه و اساس هر پروژه سئویی هست و باید با دقت و حوصله بسیار زیاد انجام بشه. اگر این مرحله به درستی انجام نشه و کلمات اشتباهی انتخاب بشن، در ادامه کل فرآیند سئو سایت به مشکل برمیخوره.

توی این مرحله لازمه که کارفرما و کارشناس سئو با همکاری هم، کار رو پیش ببرن و کارشناس سئو باید به صورت مداوم از کارفرما در مورد کلمات راهنمایی بگیره.

در واقع میشه گفت توی این مرحله، استراتژی کلی سئو سایت تدوین میشه، چون مشخص میشه قراره روی چه کلماتی کار بشه، سایت چه صفحاتی داشته باشه، هر گروه از کلمات روی چه صفحاتی تارگت بشن و … و همینطور شناسایی رقبا و طراحی ساختار سایت براساس نتایج این مرحله انجام میشه.

شناسایی و آنالیز رقبا

توی این مرحله، با توجه به کلماتی که در مرحله کیورد ریسرچ به دست آوردیم، رقبای خودمون رو شناسایی میکنیم، رقبا رو براساس قدرت هر کدوم رتبه بندی میکنیم. علاوه براین رقبا رو براساس نوع فعالیت اون‌ها دسته‌بندی میکنیم.

بازطراحی و اصلاح ساختار سایت

باید بررسی بشه که آیا ساختار سایت به درستی چیده شده و میتونه نیاز کاربر رو برآورده کنه یا نه. باید دسته‌بندی‌ها و زیردسته‌بندی‌ها و همچنین منو سایت براساس نیاز کاربر چیده بشه. اما شاید سوال پیش بیاد که چطور باید نیاز کاربر رو فهمید؟ در جواب باید گفت که این کار هم از طریق کیورد ریسرچ انجام میشه.

احتمالا کاربرها یکسری از مدل‌ها و برندهای خاص از محصولی که ما می‌فروشیم رو بیشتر از بقیه مدل‌ها و برندها سرچ میکنن و این یعنی کاربرها به اون مدل و برند بیشتر نیاز دارن و دسته‌بندی‌ها و منو سایت بر این اساس چیده میشه.

مشخص کردن مشکلات سئو on page و رفع اون‌ها

در گام بعد باید مشکلات on page سایت رو شناسایی و اون‌ها رو برطرف کنیم. مهمترین مواردی که باید بررسی بشه شامل موارد زیر هست:

Title صفحات: باید صفحات از نظر title بررسی بشن و صفحاتی که دارای duplicate title هستند اصلاح بشن و تمامی صفحات دارای title منحصر بفرد باشن. اگر صفحه‌ای وجود داره که title با h1 یکی هست حتما باید اصلاح بشه و اگر title بیش از حد کوتاه یا طولانی هست بهینه بشه.

Meta description صفحات: باید صفحات از نظر Meta description بررسی بشن و صفحاتی که دارای duplicate Meta description هستند اصلاح بشن و تمامی صفحات دارای Meta description منحصر بفرد باشن و اگر Meta description بیش از حد کوتاه یا طولانی هست بهینه بشه.

H1 صفحات: تمامی صفحات باید تگ H1 داشته باشن و فقط یک H1 داشته باشن و برای تمامی صفحات هم منحصر بفرد باشه. یعنی هیچ دو صحفه‌ای وجود نداشته باشه که H1 مشابه هم داشته باشن.

محتوای تکراری یا ضعیف: اگر صفحاتی از سایت وجود دارن که محتوای مشابه هم دارن و intent یکسانی رو پوشش میدن در همدیگه ادغام بشن. همچنین اگر صفحاتی از سایت وجود دارن که محتوای ضعیفی دارن که نمیتونه پاسخگوی نیاز کاربر باشه، آپدیت بشن.

تدوین استراتژی محتوایی

حالا که تمامی خطاهای فنی و محتوایی سایت برطرف شده، وقت انتشار محتوای جدیده. اما برای انتشار محتوای جدید توی سایت، باید یک استراتژی مشخص داشته باشیم تا بتونیم بهترین نتیجه رو بگیریم و جلوی اشتباهات احتمالی گرفته بشه.

برای تدوین استراتژی محتوایی از رقبایی که در ابتدای پروژه شناسایی کردیم و همچنین نتایج کیورد ریسرچ استفاده می‌کنیم. به این صورت که بررسی میکنیم رقبا چه محتوایی در بلاگ خودشون منتشر کردن که ما توی سایت خودمون اون محتوا رو نداریم، همچنین از کیورد ریسرچ بررسی میکنیم چه محتوایی هست که کاربر به اون نیاز داره اما هیچ کسی هنوز برای اون اقدامی انجام نداده و اون موضوعات رو هم به لیست موضوعاتی که باید براشون محتوا تهیه بشه اضافه میکنیم.

در نهایت یک لیست از موضوعاتی که باید در بلاگ سایت برای اون‌ها محتوا تولید بشه، آماده میشه و براساس اهمیت موضوعات اون‌ها رو اولویت‌بندی می‌کنیم تا براساس تقویم محتوایی در سایت منتشر بشن.

تدوین استراتژی off page

ما علاوه بر انتشار محتوا در سایت، نیازه که برای افزایش اعتبار سایت برای اون لینکسازی خارجی انجام بدیم. اما به همون دلایلی که برای انتشار محتوا گفته شد، برای لینکسازی خارجی هم باید یک استراتژی تدوین کنیم.

برای تدوین استراتژی off page هم از رقبا استفاده میکنیم. به این صورت که مثلا برای کلمه x قصد داریم مشخص کنیم چه تعداد رپورتاژ و در چه رسانه‌هایی باید منتشر کنیم. برای این کار، 5 رقیب اصلی که در نتایج جست و جو برای کلمه x رتبه‌های 1 تا 5 دارند رو در یکی از ابزارهای سئو مثل semrush بررسی میکنیم که برای اون چه تعداد لینکسازی خارجی و در کدوم رسانه‌ها انجام دادن. میانگین تعداد رپورتاژهای منتشر شده رقبا، مشخص میکنه برای کلمه X باید چندتا رپورتاژ منتشر بشه و همچنین رسانه‌هایی که رقبا بیشترین رپورتاژ رو در اون‌ها منتشر کردن، مشخص میکنه باید در چه رسانه‌هایی رپورتاژ بریم.

انتشار محتوای جدید در سایت

حالا براساس استراتژی محتوایی که تدوین کردیم، محتواهایی جدید رو در سایت منتشر می‌کنیم. کارشناس سئو براساس عنوان مقالات، یک بریف محتوایی تهیه می‌کنه و اون رو در اختیار تیم تولید محتوا قرار میده تا بعد از آماده سازی در سایت منتشر بشه.

لینکسازی داخلی

بعد از انتشار هر محتوای جدید در سایت، برای گرفتن بیشترین نتیجه باید حتما برای اون لینکسازی داخلی انجام بشه. یعنی هم از مطالب مرتبط به مقاله جدیدمون لینک بدیم و هم از مقاله جدیدمون به مطالب مرتبط لینک بدیم.

لینکسازی خارجی

برای افزایش اعتبار سایت، افزاریش کراول باجت و سرعت ایندکس سایت و همینطور رقابت با رقبا لازمه که برای سایت لینکسازی خارجی برطبق استراتژی تدوین شده، انجام بشه.

آپدیت محتوای قدیمی

به صورت دوره‌ای لازمه که سری به محتواهای قدیمی سایت بزنیم و اون‌ها رو آپدیت کنیم. این کار به کمک گزارشات سرچ کنسول انجام میشه.

بررسی دوره‌ای سایت از نظر مشکلات فنی

به صورت دوره‌ای باید سایت از نظر وجود مشکلات فنی بررسی بشه چون ممکنه ما تمام مشکلات فنی سایت رو برطرف کنیم اما بعد از مدتی یکسری مشکلات فنی به هر دلیلی به وجود بیاد. مثلا یک افزونه بعد از آپدیت مشکلاتی در سایت ایجاد کنه و اگر ما متوجه اون نشیم میتونه باعث افت رتبه سایت بشه.

درباره‌ی حسین کماسی

حسین کماسی هستم، علاقه‌مند به دنیای دیجیتال و به طور خاص سئو. از سال 96 مشغول فعالیت در زمینه سئو هستم و تاحالا مسئولیت سئو سایت‌های زیادی رو بر عهده داشتم. توی وبسایت شخصیم تجربه‌ها و دانشی که در طول این چند سال کسب کردم رو با شما به اشتراک میگذارم.

همچنین ببینید

رندرینگ چیست

رندرینگ چیست؟ شباهت رندرینگ با آشپزی

رندرینگ چیست؟ رندرینگ یکی از مراحلیه که گوگل طی میکنه تا صفحه رو ایندکس کنه. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب صحیفه. لایسنس فعال نشده است، برای فعال کردن لایسنس به صفحه تنظیمات پوسته بروید.